En cykeltur genom stora delar av mitt liv!

I lördags så cyklade jag från Åhus till Karlskrona! Mest för att det en kul grej och för att vi ändå skulle den sträckan. Patrik tog Emi, packningen och bilen och jag hoppade på cykeln tidigt på morgonen.
 
Det var en riktigt härlig dag med sol och värme. Vindstilla morgon som sen blev till motvind. Fokus på att ha trevligt, se och ta sig tid. Tid att fika, fota, prata, njuta. Vilken härlig dag det blev!
 
Det kändes lite som att jag cyklade igenom nästan hela mitt liv. Dels för att jag såg så himla många platser som jag har minnen kopplade till och dels för att man hinner tänka så mycket när man cyklar så långt själv.
 
Vägarna över Trolle-Ljungby och därikring var fantastiska en tidig solig påskmorgon utan någon vind eller trafik. Sen tog jag lite fel vägval därefter nånstans, vägen jag hade kollat in på kartan visade sig vara grusväg. Jag missade därför fikasällskapet i Pukavik, vilket var himla synd. Hann inte heller riktigt njuta av Gammelstorp och att jag cyklade förbi ett av Hannas favoritloppis och förbi Matildas familjs fina gård. Men efter en banan och snickers i Pukavik så samlade jag ihop humöret igen och bestämde mig för att felaktig kartläsning inte skulle få påverka min dag negativt. 
 
Fortsatte österut genom Mörrum och spanade in alla fiskare. Längs ån och därikring har jag promenat mycket, en gång i tiden. Rullade in till Karlshamn, samma håll som vi brukade köra. Körde förbi lekplatsen där vi brukade leka när vi hälsade på mammas och pappas vänner i Karlshamn och tänkte att kring torget borde det gå att hitta en lunch. Jag hittade en marknad med massa folk, långa glass-köer och flera lunchalternativ. Det blev en tallrik sill och potatismos från Franssons fisk. Ägaren till denna visade sig sett mig cykla tidigare på morgonen och var väldigt nyfiken och himla trevlig! Det var också pensionärerna som satt på bänken bredvid mig när jag åt. =)

Cyklade sedan vidare längs Gamla riksvägen och dagens första långa sega (men inte så branta) backar visade sig. Det hade börjat blåsa lite och självklart österifrån så jag fick motvind. Men tskogen skyddade lite, benen kändes bra och jag blev så himla glad av solen, vitsippor, blåsippor, glada människor, humlor, fjärilar och av hur bra kroppen kändes. Rullade genom Bräkne-Hoby och tänkte lite på morfar som bor på äldreboende där, och vips så dök Naturbruksgymnasiet upp där jag hälsat på vänner som gick en gång i tiden. Rullade inom torget i Ronneby och hann precis hämta en chokladbiskvi och juice på Contan innan de stängde. Avnjöt dessa och en energibar på torget tillsammans med massa glassätare. Mindes alla härlig stunder med mormor och gammelmormor i Ronneby. Vilket äventyr det var att åka dit och hälsa på!

Rullade söderut längs vackra Ronnebyån, och sen mot Kuggeboda och Listerby. Fina vägar mellan Ronneby från Kuggeboda som vi utforskade på semester förra sommaren, vilken fin cyklig semester vi hade förra året! Väl i Listerby fick det bli cykelvägen längs E22:an bort till Hasslörondellen för att hinna hem till påskmiddagen. Körde över Färmanstorp och njöt av vackra vyer och fina djur när Mollie Nohave kom farande! Vi snackade en stund innan jag rullade vidare genom fina Nättraby där jag växt upp. Tänk vad det har krympt sen dess!

Tog en liten omväg mot Hästö för att kunna rulla fina hållet till stan. Vid Hästö såg jag en tjej på gul Team Rynkebycykel och vi snackade lite. Hon hade köpt den begagnad, men kände flera i Göteborgs-laget. Sen vid Bryggareberget stod Patrik och hejade! Gled in i ett soligt vackert Karlskrona på ben som fortfarande mådde bra.
Totalt 5 timmar och 40 min cykling (rullsnitt 25,3 km/h), utan att räkna in pauser. Men mitt kartläsande, fikande, fotande och snackade gjorde att jag totalt var ute över 8 timmar. Vilken härlig tur! Det som saknades var lillebror som skulle varit med egentligen!
 
Åhus och blåsippor! Fotade nästan inget på morgen, hade fullt upp att läsa karta!
 
 
Karlshamn!
 
 
Ronneby!
 
 
Kring Listerby-Kuggeboda!
 
 
Nättraby!
 
 
Karlskrona!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Eva B

Hej Karla! Såg dig lite för sent när du kom cyklandes, men hoppas du uppfattade mitt hej:). Vilken imponerande cykeltur! Vilka fantastiska bilder du tar. Kram Eva

Svar: hej! Hehe nej det missade jag nog, fullt upp att hålla koll på mig själv och titta på blommor. :P Ja, det var en häftig och härlig tur! Kram!
Karla

2014-04-22 @ 19:46:06
Postat av: Madelen

ÅH!!! Vad mysigt!! Vilken runda, vilket väder..
VILKEN CYKEL DU HAR :)

Svar: Jaaa, helt fantastiskt! Men vet att du också har en grym cykel och cyklar fina rundor! =)
Karla

2014-04-23 @ 16:05:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0