P-piller fyller 50 år idag

Idag fyller p-piller 50 år, och hyllas i massa olika tidningar. Och jag vill passa på att berätta att det finns alternativ. 
 
Jag är kluven till det där med p-piller. Jag har länge trott att alla kvinnor äter p-piller och har aldrig ifrågasatt det.
Det är nåt jag aldrig pratat om, förrän i höstas då det råkade komma upp. Sen började jag läsa, och höra med lite vänner. Det är många som slutat med dem av olika anledningar. Och många känner att de mår mycket bättre när det slutat. Inklusive jag. Att stoppa i kroppen massa hormoner, är det verkligen bra? Vad finns det för nackdelar, biverkningar och risker? Torrhet och ingen sexlust? Depression? Blodproppar? Cancer?
 
Men vet ni vad, kroppen är fantastisk! Det är häftigt vad man kan förstå om man lär känna dem. Visste ni till exempel att det sekret som finns i livmodern är uppbyggt på olika sätt olika delar av cykeln? Att sekretet  är torrare och har en trasslig struktur som fungerar som en barriär för spermierna när kvinnan inte är fruktsam? Att när det istället har en klibbig tunnelaktig struktur som leder spermierna rätt när kvinnan är fruktsam? Det till och med ger dem näring och skyddar dem mot den sura miljön! Men bara de som inte är skadade, de fastnar och får inte komma vidare. Visst är det coolt!? Man kan lära sig känna igen det fruktsamma sekretet. Detta är grunden i Billingsmetoden. Detta är en av många hormonfria metoder. De olika hormonfria metoderna kan kombineras för att hitta nåt som passar. Om man inte pallar att lära sig mer om sig själv så finns ju kondom och cervixpessar också. Flera av de hormonfria metoderna är också gratis, vilket är jättebra. Speciellt i fattiga länder. Tänk om de kunde få en chans att lära sig?
 
Och det finns mycket information på nätet och i böcker, men hormonfria metoder är oftast inget barnmoskor pratar om eller kan nåt om. Kan det vara så att de verkar i en värld som styrs av pengar? Hormonfria alternativ finns det ingen som tjänar pengar på.
 
Det är som menskopp, det blir ingen heller rik på. Världens bästa uppfinning tycker jag! Hej då torrhet, risk för TSS, jakten på soptunnor, badförbud, obekväma bindor och bidrag till förbrukningssamhället. Hej miljövänligt och rent liv med frihet, idrott, bad och bastu och god sömn!
 
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Bra inlägg, vännen!! Verkligen ett ämne som diskuteras för lite. Hurra för hormonfria lösningar, gladare kropp och miljö!

2014-04-30 @ 23:23:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0