Chris Brown

Chris och pappa var på kort besök härom veckan. Chris bor i Oregon, han lärde känna pappa för över 50 år sen och de har hängt ihop sen dess. Han har nog varit och besökt oss i Sverige minst en gång om året sen pappa flyttade hit för över 30 år sen, och vi har hälsat på där flera gånger även om det inte är lika ofta. Från när jag var liten minns jag alltid att vi hade himla roligt när Chris var på besök. Han brukade alltid lyfta upp oss och klämma på våra armar och säga att vi blivit stora och starka (det gjorde med mig förra veckan också..). Han har alltid minimalt med packning med sig och alltid genomtänkt med frilufts-kvalitetsprylar. Han brukade springa och sen göra situps och yoga på vår altan. Konstigt tyckte jag när jag var liten, men nu hade jag gjort samma sak om jag hade en altan.
 
På morgonarna gick de alltid direkt upp ur sängen och satte sig i köket med en kaffe och spelade Backamon, och de lär de väl göra fortfarande om jag känner dem rätt. Sen retas de alltid med varandra, dumma pikar och fåniga skämt. Sen gapskrattar de. När Chris kom på besök brukade det alltid vara fullt ös hemma, massa andra gäster och familj passade på att komma. Alla kände Chris och visste att det var extra bra fester när han kom! Det brukade alltid blir mycket gitarr och sång och (eller skrålande t.ex. Wild thing). Chris spelar för övrigt i ett band, the Tempests, som var förband till Beach Boys nån gång för typ 40 år sen..
 
Efter jag tog studenten så flyttade jag till Eugene i Oregon och bodde hos Chris och Stella där, och upplevde staden där mamma och pappa bodde och pluggade i två år. Jag var där ett halvår, jobbade och tränade och hade roligt. Flängde omkring på Chris gamla racer (som hade varit sjukt retro, cool och inne här nu). Hade tänkt att börja plugga där, men det var för dyrt så jag åkte tillbaka till Sverige. Innan jag kunde börja jobba hade jag några veckor som jag väntade på mitt social security number. Då hängde jag med Chris. Först bussen till favoritfrukoststället, sen några timmar på "recreation center", vilket var hans andra hem. Där fanns flera olika gym, klättervägg, olika pass (yoga, aerobics, osv), simhall, löparbanor, tennisbanor, you name it. Sen lunch och nåt ärende på universitetet innan man tog bussen till R.E.I. En underbar butik som har allt och lite till för friluftsliv och camping. Sen tar man en kaffe och fika på det mysiga fiket i närheten. Givetvis organiskt, ekologiskt och med goda vegetariska och veganska alternativ. Det är några av de spår som är kvar från hippiekulturen som var stor i Eugene (några andra är lördagarnas marknader, musiken på gatorna och allmänt miljötänk). Sen är det organiska majschips och en lättöl framför nyheterna innan middagen som ofta bestod av lax eller kyckling med en stor god sallad. På helgerna så åker man till nåt litet berg, kusten eller nåt naturområde och vandrar. Behöver jag säga att jag trivdes där?
 
Så nu när Chris kommer så är det så himla roligt. Fast han har tajmat sina resor dåligt på sistone, förra året missade jag honom helt (var i Spanien då), och nu höll jag på att missa honom (USA). Men han och pappa körde upp i onsdags em och stannade till torsdag morgon. Vi tog en lång promenad, chillade hemma och gick sen till Knäppingsborg och lyssnade på ett trevligt liveband som spelade country-musik, pratade lite med bandet efter (pappa och Chris var ju tvugna att undersöka gitarrerna) och så drack vi varsin öl på Enoteket på hemvägen. Bra kväll helt klart.
 
Trailpark Idlers, utanför Mimmis i Knäppingsborg. Chris och jag. Patrik. Pappa.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0