Vilken klubb ska jag välja?

Ilandsproblem - check. Vilken klubb ska jag välja?
Splittrad som sjutton. Varning för mycket text. Men jag brukar kunna tänka genom att skriva, så jag kanske kommer fram till nåt bra innan inlägget är slut.
 
Jag har nyligen betalat klubbmedlemskap till Team Blekinge Löparförening (löpning och triatlon), som har Karlskrona som huvudsäte. Jag har varit med där i snart halva mitt liv och de är som en familj till mig. Det är självklart att jag ska vara med där, så jag kan träna när jag är i Karlskrona och funktionära på Kustmaran! För övrigt så är stora delar av min familj med i klubben. Team Blekinge är en härlig engagerad samling människor, i verkligen alla åldrar, som verkligen bryr sig varandra och det sociala och "alla ska med" är mycket viktigare än att springa fortast. Mysig klubblokal, trevligt fika- och bastuhäng efter träningarna, härliga evenemang, fungerande hemsida och facebooksida och god stämning. Jag tror och hoppas att alla känner sig lika uppskattade och välkomna där som jag alltid gjort.
 
Jag har precis gått ur IK NocOut.se, och därefter kommit på att det är en fantastisk klubb med sin allsidighet, väl uppdaterade hemsida, aktiv facebook-grupp, prisvärda medlemsavgift, många aktiviteter, många medlemmar och framförallt många sporter i en och samma klubb (löpning, cykling, simning, längdskidor, triatlon)! De flesta är i min ålder, på gott och ont, och många är riktigt nördiga trävlingsmänniskor, också det på gott och ont. En perfekt klubb om man vill träna allsidigt och utvecklas fort. Få klubbar kan jämföra sig med allt man får ta del av i NocOut!
 
Det jag saknar nu är några att träna med och det sociala som är kring föreningslivet. Problemet är ju att jag gör så mycket och vill kunna fortsätta göra det utan att gå med i tio olika klubbar. Löping, cykling (MTB och racer), triatlon, osv (kanske lite open water siming?). Sen är det ju trevligt att inte bli avhängd och alltid vara sist, vilket är risken i små och/eller  nischade klubbar? Och det där med orientering skulle jag vilja lära mig (för att någon gång i framtiden kunna köra en multisporttävling?).
 
Tja, här kommer iaf en lista på klubbar som jag hittat efter lite googlande:
  • OK Kolmården. Orienteringsklubb + skidåkning. Många verkar även köra MTB. Varierade åldrar. Sådär uppstyrda träningar. Håller till vid fantastiska Åby-Jursla-skogarna och Krokek. Dessa provtränade jag mer igår kväll. Få personer, men trevliga och bara inom den lilla gruppen fanns alla åldrar och nivåer representerade. Ca 7 km från mig till samlingsplatsen vid Lillsjöstugan. (600 kr/år)
  • Tjalves långlöpare. Tjalve har två sektioner; orientering + friidrott. I friidrottssektionen finns "Tjalves långlöpare" som verkar vara ett bra gäng som har organiserad träning tre gånger i veckan. Intervaller, nåt annat, långdistans. De håller till vid Tjalvegården och Vrinneviskogarna. Ca 5 km från mig. Dock krockar deras intervallträning med min yoga-kurs och deras distanspass med Team Rynkeby-träffarna. Det är iof bara nu under våren. Plus är att man får en orienteringsklubb på köpet? (600 kr/år)
  • UT Kolmården. En nystartad förening som håller på med triatlon och ultradistans-löpning. Kul med ny förening, tänker god sammanhållning och möjlighet att påverka. Men få organiserade pass och mycket jobb? (300 kr/år)
  • Kolmården MTB. Ren MTB-klubb i tjusiga rosa kläder som syns på långa vägar! Verkar vara ett härlig gäng, de jag träffat hittills! Dåligt uppdaterad hemsida, så ingen aning om vad de gör egentligen eller om de har träningar eller så. (150 kr/år)
  • Kolmården Adventures. Multisportklubb! Då får man ju både springa i skog, cykla MTB och paddla kajak och kanske prova lite andra sporter (orientering, OW simning, klättring?). Multisport kostar dock mycket pengar i utrustning och tar mycket tid. (200 kr/år)
  • Norrköpings triathlon. Triatlonklubb som jag inte vet så mycket om. (500 kr/år)
Sen finns det ju andra gäng att träna med som inte är traditionell klubb/förening. Typ Team Nordic Trail (ultradistans-löpning), Naturkicken (crossnature). Verkar bra men dyrt, och skulle sakna föreningslivet.
 
Hittills har jag mest hittat folk att träna med genom gruppen MTB Norrköping på facebook! Den är bra! Jag har också gått med i klubben Fenix cykel på facebook. När jag spinnat på Actic så har jag pratat med några från Ride och Hop Europe - Team Öst, som bor här i Norrköping, och kommer nog kunna cykla racer med dem i vår. Vi cyklar ju ändå för samma syfte, att samla in pengar till barncancerfonden och cykla himla långt i juli. De ska till London och vi till Paris.
 
Om jag blev något klokare av detta? Svar: nej.
 
Jag har förstått att jag vill lite för mycket. Och att just med föreningsliv så är det sociala och motivationshöjaren  viktigare för mig än själva träningen. Så då borde jag gå efter vilket jag tror är trevligast och roligast? .
 
 
 
 
Eller!?
 
Om jag tar OK Kolmården och UT Kolmården? Då får jag genom OK Kolmården lära mig orientera, springa en del och några att åka skidor med. Så får jag hänga vid fantastiska Lilljön och skogarna där med en mysig förening med alla åldrar och trevlig klubbklubbstuga. Och med UT Kolmården så får jag liten förening, triatlon (simning, cykling och löpning) och långa löppass. Sen cyklar jag MTB med dem i MTB Norrköping. Och rena löpartävlingar kör jag för Team Blekinge. Vad tror vi om det?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0