Team Rynkeby Jönköping 2013-2014 - ett avslutat kapitel

Läste lite i bloggen för Team Rynkeby Jönköping, som numera är Team Rynkeby Jönköping/Borås/Karlstad (blogg här) samt Team Rynkeby Älmhult (blogg här). Insåg att nu är team Rykneby ett avslutat kapitel för mig, vilket känns betydligt jobbigare än jag trodde det skulle göra.
 
Jag trodde att jag tyckte det var skönt att ha tid, och inte känna press på allt som borde göras och på att träna massa cykling. Men så läste om nya medlemmarna i laget, om de nya träffarna. Och om mina fina lagkompisar som kör ett år till. Och oj vad jag ser att jag saknar dem!
 
Jag saknar inte regnet, men jag saknar känslan att få jobba tillsammans för en bra sak, att få cykla tillsammans, att peppa varandra. Jag saknar alla kramar, alla snälla ord, alla desa galna skämt, alla skratt, alla efterlängtade depå-stopp och alla vackra vyer. Jag saknar att få använda kroppen, känslan av att vara stark och känslan att göra nåt som betyder något. Jag saknar Agge, Wiwi, Magnus, Thomas, Brian, Johanna, Camilla, Janne, Stefan, Maria, Mats, och och och...alla andra så klart! Det känns konstigt att inte ha någon träff att se fram emot.
 
Från "vårt" lag så är det 17 pers som är med i år igen, det är riktigt många! Det var även riktigt många som sökte, tillräckligt många för att starta två nya lag! Ett i Borås och ett i Älmhult. Och ett sublag i Karlstad som ska cykla med Jönköpings-gänget. Det känns nästan som ett bevis på att vi hade världens bästa lag? Så jag vet helt klart att det kommer bli bra insamling och bra cykling för nästa gäng.
 
Nu längtar jag efter den fotobok som Wiwi och Thomas har satt ihop från vår resa, som vi beställde för några veckor sen. Vi har det bra som har haft en fotograf i laget som ville ta sig an detta enorma projekt och som lyckades hitta ett bra bollplank som också kunde hjälpa till att skriva och välja bilder. Jag har sett ett utkast på nätet och den är riktigt riktigt bra!
 
Hur gick det då?
Alla lagen drog in totalt ca 44 miljoner kronor.
De svenska lagen drog in över 11 miljoner kronor.
Vårt lag drog in över en miljon kronor.
Det är mycket pengar. Men de behövs. Och de gör verkligen nytta. Forskningen går framåt.
 
Ett exempel: Av de cirka 300 barn som insjuknar i cancer varje år så står hjärncancer för runt en tredjedel av detta. Cirka 70% av de barn som får hjärncancer överlever, men närliggande frisk vävnad drabbas (bland annat inlärningsförmågan) av strålningen mot hjärnan. Nu har en ny strålningsteknik utvecklats (sk "protonstrålning"), som är mycket mer exakt, vilket gör att risken att skada frisk vävnad blir mycket mindre. En anläggning för detta byggs nu i Uppsala och kommer börja användas nästa sommar.
 
Barncancerfonden är den enskilt största finansiären av barncancerforskning i Sverige. Den är en ideell förening, helt utan stöd från stat, kommun eller landsting, och är beroende av frivilliga bidrag. Team Rynkeby den tredje enskilt största givaren till Barncancerfonden. Heja Barncancerfonden och heja Team Rynkeby!
 
Saknar detta fina, glada, mysiga, tramsiga och underabara lag!
 
...och den känslan jag hade i kroppen när denna bild togs!
 
 

Kommentarer
Postat av: Gunilla Fagerström

Så härligt att läsa ! Så mkt bra info !

2014-11-27 @ 16:23:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0