Bära barn i sjal

Det finns bärsjalar och det finns bärsjalar, börjar jag lära mig.
 
Det finns en hel värld av trevliga "sjalnördar", med mycket kunskap, inspiration och för mig helt nya uttryck! Många är helt insnöade på vävda sjalar (inte de billiga trikåsjalar man har till nyfödda som säljs i typ på babyproffsen). Jag blev rekommenderad att gå med i facebook-gruppen Bärsjalar, och sen dess har jag lärt mig en massa och sett hundratals mysiga bilder. =)
 
En helt ny värld som sagt. Det finns hur många oliksa sorters vävda sjalar som helst! De har olika längd, tjocklek, material, mönster och är vävda med olika tekniker. Hur de är gjorda påverkar deras egenskaper, som  hur svåra de är att knyta, hur greppiga de är, hur mycket de avlastar, hur mycket de andas. Och hur länge de håller. Många är väldigt dyra, men generellt är vävda sjalar av mycket god kvalitet och håller länge. Nya sjalar är ofta lite svårknutna, då de inte är "inbrutna", vilket bidrar till att vävda sjalar har högt andrahandsvärde.
 
Det pratas mycket om "sjalande" och om olika "knyt". Många har flera olika sorters sjalar...
 
En trikåsjal, är oftast en längd. Ganska lång. Används bara till  prematurer och nyfödda. De är en bra nybörjarsjal då de är lätt att knyta. Den överger man efter några månader när bebisen blir tyngre och sjalen då blir svajig. Trikåsjalar är också varma och andas inte så bra. Man kan börja med vävd sjal direkt, om man lyckas få till bra knyt och inte har en alltför tjock sjal.
 
En långsjal, storlek 5-7, gör det möjligt att göra tusentals knyt. De flesta knyt man gör med långsjal avlastar bra och är ergonomiska och bra för baby och bärare. De tar ofta längre tid att göra, men är väldigt bekvämt om man ska bära länge. Funkar bra för såväl bebisar som större barn. Bebisar brukar man ha på magen, och allt eftersom de blir äldre går man ofta över till att bära mer och mer på ryggen.
 
En kortsjal, storlek 2-4, är lättare att hantera, men man kan göra färre knyt med den än en långsjal. Lämplig för knyt på mage eller höft, en del gör även ryggknyt men det verkar klurigt med kortsjal. En kortsjal kan man ha färdigknuten och använda på samma sätt som ringsjal.
 
En ringsjal hänger man oftast över en axel om man har lite bråttom, inte ska bära så länge eller har ett barn som vill i och ur sjalen hela tiden. Den går att ha till bebisar, men framförallt är den bra till större barn som vill se lite mer. Den är lätt och smidig att ha i vagnen eller i bilen, och gör det betydligt lättare att bära ett barn som ändå vill bli buren på höften när det blir gnälligt.
 
Många har även nån bärsele eller mellanting mellan sele och sjal, vilket är bra att ha om man inte orkar knyta eller har en partner/barnvakt som inte orkar lära sig hur man knyter. Beroende på vilket knyt så är oftast selar svalare än sjalar. Och då ska man ha en ergonomisk sele såklart (mer om det nån annan gång).
 
Varför bära? "Att bära sitt barn främjar anknytning, tillgodoser barnets behov av närhet vilket gör burna barn lugnare, det främjar andnings- och maghälsa och utveckling av balanssinnet." Och så är det mysigt. Det pratas nu mycket om "nära bebis", "nära barn", om "anknytningsteorin" och om hur bra det är med samsovning. Fast det är ju inget nytt egentligen, utan tvärtom. Bära barn har man gjort i alla tider och gör det fortfarande i många kulturer.
 
När man bär får man ju också två fria händer att göra annat! Fixa och dona, ta hand om syskon, hålla i hundkopplet osv. Man kan ta sig till platser där barnvagn inte går att ha med sig (skogen, stranden, knöfulla julmarknader, m.m.). Man måste ju inte göra antigen eller, faktiskt. Man kan ju exempelvis slänga ner något bärdon i vagnen, om det är så att bebisen/barnet har en sån dag/stund då det vill bli buret.
 
Mys och frihet, tänker jag. Men vi får se vad bebis tycker, och vi får se om jag lyckas lära mig knyta. En trikåsjal har jag iaf sen innan jag hittade sjalforum, så börjar med den. Den har jag provknutit och det verkar enkelt. Men nu har jag också köpt mig en vävd långsjal (begagnad men inte inbruten). Mest för att den är så himla fin. Hoppas den kommer att komma till användning!
 
Bra sida att läsa om sjalar:
www.knyt-an.se
http://narabebis.se/vilken-sjal-sele-ska-jag-valja/ (detta inlägg hittade jag såklart efter jag själv försökt sammanfatta skillnaden på de olika..)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0