Praga i östra Warszawa

Följ med mig på en morgonpromenad i Praga, en solig tidig tisdagsmorgon!
 
 
Tidig promenad upp till gamla stan (väster) där jag tog spårvagnen över floden Wisla och hoppade av vid denna vackra katedral från början av 1900-talet. "Parafia Katedralna św. Michała Archanioła i św. Floriana w Warszawie" heter den, de har lätta och bra namn på saker och ting... Här är den sedd från sidan. På andra sidan vägen låg Park Praski, vilken säkert hade varit alldeles fantastisk om jag var där några veckor senare men nu var den mest grå. Sen gick jag upp emot de gamla delarna av Praga, på vägen var det väldigt blandad bebyggelse.
 
 
 
På väg in i de gamla delarna hittade jag denna kompromiss, har man bara byggt in de gamla huset rakt upp och ner? Den ligger på gatan Zabkowska och vi såg den redan i lördags. Hade nog inte känt igen gatan om det inte vore för denna speciella byggnad. Då var det mörkt och bilar dundrade fram i full fart och vi letande bland igenimmade rutor efter en restaurang där alla sex fick plats. Vi hittade en trevlig till sist och vi spanade även in grannbaren en stund. Kan tänka mig att det finns flera trevliga/hippa/skumma barer vi kunde gått vidare till sen. Men man behöver nog veta vart man ska och bör nog inte driva runt som vilsa turister här. Vi var trötta och drog hem då. Idag såg det verkligen helt anorlunda ut!
 
 
 
Det mest intressanta i Praga enligt mig är helt klart tvärgatan Brzeska och dess innergårdar! Det fanns mängder av spännande portar att sticka in huvudet i. Det kändes som om jag gick in i en gammal film från krigstiden. Detta område brann ner på av 1860-talet och byggnaderna uppfördes slutet i 1800-talet och början av 1900-talet. I detta område bodde judarna och hade marknader och butiker med mera. Nu är allt väldigt förfallet och mycket ör obebott. De som bor där ser ut att göra det under ganska enkla förhållanden. Det känns som att området bara väntar på att gentrifieras? Eller rivas och ersättas med nåt modernt?
 
 
Hittade en gammal bazar/marknad. Ena hörnet av den var välbesökt av lokalbefolkning som köpte frukt och grönt. Men där vågade jag inte fota med risk att störa någon. Denna bazar/marknad skulle ju kunna bli ett trevligt turisthak, som lockar besökare till de unika gamla delarna av staden. Undrar hur här ser ut om några år?
 
 
 
Här på ett hörnet där Zabkowska möter en tvärgata, som ligger parallellt med Brzeska, har faktiskt ett gammalt område tagits tillvara och används nu för kontor, turistinformation. Nya bostäder håller på att uppföras i området som verkar ta hänsyn till befintlig bebyggelse. Kanske finns planerare även här som tänker som vi?
 
 
 
Hittade fler portar, gårdar och trappuppgångar, vissa väl låsta men andra gick att smyga in i.  Fina men slitna detaljer vittnar om att har varit väldigt fin en gång. De flesta byggnader verkar bebodda i denna del av Praga trots att husen sen fallfärdiga ut.
 
 
 
Traskade upp till en gata som gjordes om lite senare. Här på gatan låg "Railway Headquaters" (1920-tal) och "horse tram depot" (från 1882) enligt min guidetext... Hästspårvagnshall!? Mitt emot låg några trevliga hak, som kändes lite som möllan i Malmö eller nåt. Den känslan förstärktes av att det stod en fixie utanför.
 
(En parantes som inte alls hör till ämnet, jag försökte räkna cyklar jag såg i trafiken och resultat blev ungefär: 40 mountainbikes, 8 fixies, 5 vanliga stads-/tant/gubbcyklar. De flesta cyklade alltså på ganska fina mtb's mitt i stan, med skivbromsar och så. Såna som defintivt blivit stulna här i stan om man låst fast en sån på gatan.)
 
 
 
Sen traskade jag vidare upp till Nowa Praga dvs Nya Praga (gatan Wilenska). Nya Praga byggdes senare, på 20-talet. Byggnaderna på ena sidan var bostadshus med fina detaljer (modernistiska och klassisistiska?) och en trädrad framför. Mitt emot några offentliga lite pampigare byggnader. Denna gata var i betydligt bättre skick än tidigare delar av promenaden, men den ligger också betydligt närmre en ny metrostation och ny galleria, så i ett område med mer besökare.
 
 
Avslutade min historiska promenad med att helt plötsligt mötas av flashiga nedgångar till metron, massa folk och denna pampiga ortodoxa kyrka (Cerkiew Metropolitana św. Marii Magdaleny).
 
 
Gott att åka tillbaka och träffa tjejerna för en brunch efter denna tretimmarspromenad! Bra avslutning på resan, helt klart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0