Uppsala och Don McLean

Förra veckan var en bra vecka. Jag och mamma tog ledigt torsdag eftermiddag och fredag och tog en sväng till Uppsla och Stockholm. Främsta anledningen var att Don McLean spelade i Uppsla. Sen passade vi såklart på att umgås, titta på arkitektur, fika och äta gott.
 
Nu kanske ni undrar vem Don McLean är, och det kan man ju fråga sig. Speciellt om man är uppvuxen i Sverige. Don är en amerikansk legend! Han har gjort flera kända låtar och inspirerat så många andra stora artister. Hans mest kända är American Pie (...bye bye miss american Pie). Även Madonnas version på den från 2000 blev ju också stor. Originalet kom ut 1971 och handlar om "the day the music died", syftar till då hans stora idol Buddy Holly och några andra duktiga musiker dog i en flygkrash..
 
Konserten var liten och kändes väldigt personlig, mysig och trevlig. Don hade med sig väldigt duktiga musiker och är själv en grym gitarrist. Och erfarenhet av att turnera har han, han sa han turnerat i 48 år nu, varav detta var 20:e turnen i Europa! Det var en skön kille från Texas som förband och det blev riktig god stämning i publiken under konserten. Mamma och jag hade roligt åt att det typ bara var amerikanare i 50-70-årsåldern med respektive eller son/dotter i publiken. För mig och mamma som levt väldigt många år ihop med min pappa (som gärna lyssnar på Don, som gärna spelar hans låtar och som generellt spelar gitarr och sjunger på samma sätt som Don) så var det verkligen häftigt att få se honom live. Det var många fler låtar som vi kunde än vi trodde! Sen körde han även två låter från Buddy Holly och då blev det fart på publiken! =) 
 
 
Världens bästa mamma kom och mötte mig i Uppsala och vi hängde länge i solen på ett fik och pratade ifatt. Så himla härligt! Sen kollade vi in stan och domkyrkan och checkade in på hotellet innan vi gick och åt tapas.
 
Magiskt!
 
På fredag morgon spanade vi in Frodeparken i Uppsala, ett flerbostadshus med en hel solcellsfasad (var största solcellsfasaden i Norden när den byggdes 2011, men nu vet jag inte om någon slagit det).
 
Sen åkte vi till Stockgolm och spanade in Nya Arkitektskolan på KTH! Kortenstål utanpå och i ljust trä och betong inne. Böjda former såväl ute som inne. Stora fönster (även de böjda!). Snygga väl gneomtänkta detaljer.
 
Och på fredag eftermiddag strosade vi bara runt på söder och hade det gott! Sen åkte jag hem och hon till sin Lars. Mycket bra vecka som sagt, redan innan den riktiga helgen börjat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0