En arg Jonas Colting

Ni vet den där Jonas Colting? Triatleten? Anti-kolhydrat-killen? För barfota-löpnming? För "Stenåldernsträning"? Som har spalten i Runner's world? Som åker runt och föreläser? Som säljer kokbok med sig själv naken på?
 
Jag var på hans föreläsning "Den nakna hälsan" våren 2011. Jag fick några aha-upplevelser, några nyfikna idéer och några arg-tankar. Aha, för att jasså är det så det ligger till. Nyfiken, för jag undrade hur det skulle kännas att inte äta lika mycket kolhydrater. Arg, för att det är ju lätt för honom att säga. Om jag inte jobbade 40h/vecka, då hade jag också haft tid och möjlighet att äta och träna som jag ville. Och arg för att han på kort varsel flyttade fram föreläsningen en timme, och sen drog över 45 minuter! Vilket gjorde att vi missade hela sista tredjedelen som var den jag såg mest fram emot (för att hinna med sista tåget). Dålig stil.
 
Men jag fick ändå med mig viljan att ifrågasätta vissa självklarheter (t.ex. pasta + träning = sant) och våga prova lite nya saker. Som att inte äta havregrynsgröt till frukost. Sluta kolhydratladda inför lopp, och istället äta som vanligt. Sluta ta det som en självklarhet att varje måltid måste innehålla kolhydrater för att vara en måltid. Fortsätta med att försöka öka andelen bra och rena produkter i matlagningen. Jag går absolut inte all in på Coltings koncept, och kan nog tycka att han är rätt överdriven/divig/jobbig/odiskret emellanåt. Men jag är glad att han har inspirerat mig till att våga prova mig fram och våga lyssna på kroppen.
 
I valtider beklagade han sig över att politikerna inte tycktes bry sig om folkhälsan och skrev ett folkhäslomanifest, enligt hans åsikter. Han skriver exempelvis:
  • Momsbefria ekologiskt framtagna produkter. Förresten, omdefiniera hela begreppet ”ekologisk”. Det enda som duger är 100% eko, inga halvdana varianter.
  • Ligg på RF att göra om sina kostrekommendationer till idrottare. Slut på sockerhysterin o eftergifter till grötsponsorer!
  • Alla barn ska ha rätt o uppmuntras till motion och rörelse. Varje dag! Utan betyg eller krav på prestation!
  • Förbjud skolor, dagis och barnomsorg att servera lättmjölk, margarin och sockerstinn mat till barn. Barn har inget eget val!
  • Lär alla barn att crawla. Det vill de! Crawl är tufft! Bröstsim är för gamla tanter o dietister.
  • Lägg mycket mer fokus i skolan på NY hemkunskap! Vad man handlar o hur man äter! Urval, livsmedel, ursprung, matkultur.
  • Momsbefria cyklar, löparskor, utekläder och allt som initierar den egna kroppen som transportmedel till jobb, fritid etc..
  • Fördubbla budget för skolmat och förbjud halvfabrikat!
  • Tillåt inte Apoteket att sälja värdelöst godis o måltidsersättning. Folk över 45 tror att allt på Apoteket är bra.
  • Låt stenålderspromenader i skogen (lek, assymetri, variation, natur, funktion) vara obligatoriskt på alla dagis.
 
 
Jag gillar dessa! Han har några fler, resten finns här. Han har även en mindre barnvänlig version i ett nyhetsutskick till de som tidigare gått kurs hos honom, de lyder mer såhär:
  • Alla barn ska få avokado i skolan! Varje dag! Och inte den bruna mosiga skiten, andrahandssorteringen! Nej premium quality! Dålig skolmat kan dra åt helvete!
  • Sverige ska ha 100 nya simhallar! Utan rutschkanor o trams. Simhallar för SIMNING/FOLKHÄLSA! Badhus kan dra åt helvete!
  • Margarin kommer att förbjudas o beläggas med råttgiftsvarning. Margarin kan dra åt helvete!
  • Gratis löparskor till alla! Ohälsa o passivitet kan dra åt helvete.
  • "Vanlig"mat kommer vara kött, fisk, ägg ,broccoli. Inte falukorv, pulvermos o snabbmakaroner. Makaroner kan dra åt helvete!
  • Det blir förbjudet att kalla någonting som baseras på pulver för mat. Pulverlivsmedel kan dra åt helvete!
  • Alla småskaliga, gårdsnära och ekologiska mjölk- och köttbönder ska få skattelättnader.
 
Hahaha! Lite överdrivet kanske, men han har en poäng.
 
 
Några av  tidigare med liknande tema:
http://possibly.blogg.se/2011/january/jonas-colting.html (inför föreläsning)
http://possibly.blogg.se/2011/april/lyssna-pa-kroppen-1.html (arg på colting)
http://possibly.blogg.se/2011/may/valdigt-mattande-pannkakor.html (bra recept)
http://possibly.blogg.se/2011/august/tankar.html (tankar om mat)
http://possibly.blogg.se/2014/april/bensin-pa-mackan.html (varför man inte ska äta margarin)
http://possibly.blogg.se/2012/april/bra-mellanmal.html (tips på bra mellanmål)
 
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Hahaha, jag följer honom på Instagram. Han spammade helt sönder flödet där en dag med alla dessa inlägg. Men sååå kul! och bra tankar...

Svar: Hahahaha! Jag skulle nog bli alldeles för upprörd att se/läsa honom varje dag! :P
Karla

2014-12-27 @ 17:00:29
URL: http://oyogan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0